Bantu klik HB akak ni ye...terima kasih banyak2!!

Sabtu, Disember 06, 2008

DODOL Kak Long Sg Pinang

4sure ramai yg x tau yg family aku nie bisnes dodol gak...ekceli dah lama da sejak aku kecik lagi dah jadi trend bila nak raya je mesti kacau dodol ramai2...ish meriah time tu!!!jadi kira family aku ni la menyambung tradisi ni turun temurun till now. Sory 2 my frenz Rina...dari dia pragnant smpai anak dia dah usia setahun dia mengidam sgt kat dodol aku nie (jgn mara na..ni da ada stock da...), yelah time dia dtg rmh aku dodol ni x de stock...4 ur info dodol nie bknlah everyday family aku buat cuma klau ada permintaan byk barulah buat...bknnya apa dodol ni asli punya x bubuh apa2 pengawet @ perisa tu yg x berapa tahan lama kira 2 minggu je jangka hayatnya but until now aku cari gak ubat pengawet 4 dodol aku nie (haa...sape yg ada infor about pengawet tu blehla gi tau aku ek). Nak tahan lama korang blehla simpan dalam peti ais...snang citer kira dodol ni beli je terus makan tau...fresh gitu...zaman dulu family aku panggil sape2 yg volentier utk kacau dodol ni...ishhh bkn panggil free tau ada upah yg family aku bagi tp now family aku da ada mesin kacau dodol jd tenaga kudrat manusia x pyh digunakan lagilah...kecian sape2 yg nak + duit kocek tu yek!!!!zaman kan da berubah...!!! :p
ni namanya boh (panggilan family aku la) lebih dikenali sbgai pengisar dimana pulut tu dikisar secara manual tau...boh ni peninggalan arwah nenek aku lah pd family aku...perlu menggunakan tenaga 2 org coz sorang pusingkan doh tu (yg bhagian atas ada kayu pemegang tu) dan sorang lagi masukkan pulut ke dalam lubang kecil diatas...korang nampak tak lubang tu???? emmm kan buatan asli namanya...coz setahu aku skrg ramai org buat dodol, pulutnya dikisar biasa je...

ni la dia mesin kacau dodol yg skrag family aku gunakan...amacam ok tak x pyh guna kudrat org lagi tapi guna elektrik beb!!!!adunan ni mesti dikacau sehingga 5-7 jam barulah dodol tu betul2 masak dan enak dimakan.

Dodol ni plak da siap utk dimakan...nyam nyam...(aku plak suka dodol yg fresh baru diangkat + cair2 ckit...sedappppp x terkata :D

sewaktu aku joint carnival usahawan yg diadakan thn ni...(sory aku lupala datenya...hehehe) bersebelahan pasaraya K4...alhamdulillah 90% dodol aku ni habis dijual...coz time tu nak promote dodol ni so aku jual RM1 dlm bekas kecil spt dlm gambo ni...laku beb!!!

aha...nampak tak sticker KAK LONG tu (nama glamour ibu aku la kat kg)...jgn x tau sehari b4 event aku dok sibut buat label tu...alah tempah je bkn nya aku buat pun...anyway okla tu kan? yg bekas besar tu 1/2 kilo RM8...nampak x bekas tu berwap bknnya ape nak cepat time dodol tu panas lg aku dah buh penutup dia...

banting ni pun sama...last minute aku pegi wat kat alam sentral..sib baik tuan kedai tu sanggup buat..yelah salah satu promosi...x letak nanti org x tau dodol sape kan!!!


Sape2 yg nak order @ nak beli dodol family aku ni, blehlak korang smua hubungi aku ek...jgn malu2 jgn segan2....hidup DODOL....kuikuikui!!!!
ni senarai harga nyer yek!!zassss...layannnn...
  • Bekas kecil = RM1 (only 4 tempahan kawin jer tau)
  • 1/2 kilo = RM8
  • 1 kilo = RM16

Tiada ulasan: