Bantu klik HB akak ni ye...terima kasih banyak2!!

Khamis, Disember 04, 2008

Story Mory About My Son..ZAQUAN

@ Hospital Bersalin RAZIF
Emmm...sebenonya aku nak citerlah ckit about anak aku si Zaquan ni. Dia lahir 28/02/06 (hahaha jgn mare date tu sama date nikah aku) nasib baik dia keluar 28hb klau 29hb tak kes naya sambutla besday 4 thn sekali...anak aku ni lahir x ckp bln jangka lahir bln 4 tup tup bln 2 da nak kluar sgt nak nengok dunia katanya. Kena tahan gak kat wad 3 hari coz that time usia kandungan aku br je masuk 32 minggu @ 8 bln..doc bgi gak injection kat aku (aduh!!!!!sakit beb dah tua2 kena injection..injection lain x sakit ...sedap...huhuhuhu) kata doc nak bg paru2 anak aku nie stabil coz belum matang lgi...ish kiri kanan punggung kena injec woi...B4 admit kat wad sebenonya da ade tanda iaitu darah kluarlah ckit je x bnyak tp hubby aku syorkan gi jelah kat klinik Razif coz dulu aku pun da ada kes. Bkn aku xnak g HTAR tp aku ada pengalaman misteri kat c2 (dahlah....aku x nak kenangkan lg peristiwa pahit tu), balik ke story aku nie, doc kira injec aku nak bagi jgn baby keluar awal tpi dia nak kluar gak...masa tu jam kul 6pg...aku rasa nak terberak sgt jadi aku pong pegilah berak...apalagi lepas berak je...rasa nak berak lagi pstu perut aku sakit giler (sape dah beranak taulah ek...x bleh nak kata sakitnya)uwaaaaa.....sakitnya....aku terus panggil nurse check punya check pintu rahim aku dah buka 8cm...ya allah!!!aku x suspect nak beranak normal...aku nangis ckp ngan nurse aku nk ceaser tp mana bleh nurse kata da buka 8cm bila2 masa je baby nak kluar...hubby aku otway time aku nak branak...masuk je labour room teran punya teran baby pun kluar...arrggghhh alhamdulillah...lega rasanya...(b4 branak da plan ngan hubby masa aku nak beranak dia mesT ada sama)...emmm x dpt den nak tlg coz masa hubby aku dtg baby da selamat kluar...doc Razif gi tau aku dpt baby boy...ekceli da tau da coz masa kandungan 4 bln scan da nampak dah punat kecik dia duk tegak jerr...alhamdulillah hubby aku mmg nak anak lelaki...tp kan berat bdn dia 1.9kg jer....ya allah anak aku keciknya (bisik hati kecil akulah) tp doc kata sihat...2 mlm kt Razif aku da bleh kluar...syukur...adalah 1 mlm jer kat rmh pastu aku nengok anak aku ni mukanya kuning sgt...org kata demam kuning...terus je bawa g Razif, dorang x terima coz kuning anak aku ni tinggi sgt katanya...so terpaksa tendang masuk ke HTAR...disinilah kisah sedih aku bermula.....
@HTAR selama sebulan lebih
Si zaquan ni kena admit kat wad 6C, aku pun kena stay gak tp x sama duk dgn anak aku coz dia kena masuk dlm sinaran lampu biru utk stabilkan demam kuningnya...time ni lah kesian aku nengok dia yelah time tu dia telanjang bulat pastu dia asyik nangis jer....doc kata biarkan dia (ishhhh x sanggup aku nengok time ni)mlm tu aku x bleh tido menangis giler risaukan anak aku...kalau korang nengok mcm seksakan baby jer hospital ni buat tp sebenonya utk kebaikan baby tu jgakla...adalah 1 week aku kat hospital dan semuanya da ok anak aku dibenarkan kluar wad...alhamdulillah sekali lagi aku panjatkan doa padanya...
Blik dr hospital...tiap2 pg aku jemurlah anak aku nie biar kena sinaran cahaya matahari..(jgn plak korang ingat aku jemur panas2 anak aku...kira masa pagi dr jam 8-10pg je...lebih tu mampos lah anak aku...masuk 1 minggu jer aku nengok ada perubahan kat anak aku ni...bila dia tido mulut ternganga pastu di zon T kat muka warna biru....ish x leh jadi ni...ptg tu jgak terus bw hospital and then terus je kena tahan..(b4 tu masuk gak ICU...cek punya cek...dengupan jantungnya laju giler...oksigen kat dia cuma ada 50% jer...(masa tu apalagi aku pun da ingat yg bkn2lah kan...nangis lagi lah sampai bengkak mata nie)...bila da ok terus je admit kali ni wad 6D (wad semikritikal 4 baby)...Ya ALLAH selamatkan anak ku ini...amin....doa ku pohon time tu...kalau sape2 yg pernah masuk wad ni...ishhhh x leh nak kata...aku ingat anak aku lah yg paling kecik kat situ rupa2nya ada lagi yg lebih kecil....korang bayangkan ada tu baby 600gram tau...bleh bertahan utk survive beso mana tu agak2na...beso botol air mineral yg kecik tu tau...bayangkanlah.....Time ni ibu2 x leh tinggal kat wad so everyday aku kena hantarlah susu aku ni kat anak aku tu...pg ptg aku htr kira 1 hari 2 kalilah aku g HTAR tu...time wad 6D nie...hubby aku x msuk dia duk luar je katanya x snggup dia nengok anak dia banyak no tiub2 kat bdn dia...time ni x tringat plak aku nak ambil foto dia....just fikirkan kesihatan dia je...hidup ke mati ke anak aku nie....Dipendekkan citer...(yelah kalau pjg2 nanti korang bosan plak nak baca kan!!!kan!!!) selama 2 minggu kat wad 6D, nipun doc dah ambil air tulang belakang dia coz katanya anak aku nie mcm kurang aktif...pastu transfer wad 6C kira dah ok ckit lah tp ibu2 nya kena duk sekali dgn baby masing2....mcm pengalaman lah yg aku dpt bila bertemu dgn ibu2 yg kesnya hampir serupa dgn aku, kebanyakannya lahir x ckp bulan dan beratnya pun same jer....kat wad ni hampir sbulan la aku kat situ bknnya ape...anak aku ni diberi ada 1 ubat utk daya tahan badan dia...alhamdulillah kluar wad berat dia dari 1.9kg da jadi 2.7kg...yg bestnya kira si Zaquan ni byk peminat di kalangan nurse2 kat situ....smpai doc pun dah hafal nama dia....
Till now...aku pun kena berhati2 gak coz org kata baby x ckp bln ni antibodynya kurang ckit...mudah dpt penyakit...so far dia dpt demam jer la...hopefully x de apa2...tp bgi sape2 yg pernak nengok anak aku ni...jln nya x stabil ckit (aku pun x tau nak ungkapkan camna....)umur dia 2 thn tau bru pandai jln dan start kluar wad aku kena bw anak aku ni gi fisioterapi 2 kali sebulan hingglah pandai berjalan....
Ni masa umur dia 8 bln...tengoklah tu bdn dia x stabil lagi tu yg kena sendal bantal kat blakang dia...tp chubby time ni...geram....(umi geram btul kat pipi adik tu...muahhhh)

ahah...ni plak klau x silap hampir 1thn umurnya....baru nak pandai duduk (ishh...belakang mesti ada bantal kot2 jatuh tergolek)emmm...tepi tu hp hadiah dr hubby aku, tap da jual da....(nak jugak umi ni...kan ni story adik...)


3 gambo ni thn ni punya...korang tengoklah ...spasen jer dia posing...pandai bergambo u...kalau aku pegang je camera...dia je yg pose dulu... (hai adik....ko ni cam umi lah....kuat berposing...hehehe anak umi)

ni latest pic....baru mlm tadi aku snap...anak aku ni bila da beso kurus tinggi orgnya (like babah dia lah)...aku saje je pgang camera dan2 dia suruh ambik gambo dia...ha tu dia..pose siap dgn tudung salji lagi....umi x kisah adik nak buat apa janji adik sihat dan sayang umi...


So far....aku bersyukur coz diam x diam da beso da anak umi nie ek....yg best nye dia ni pandai auta tau....buat lawak bagilah dia....x kering gusi dibuatnya....lg satu kuat bertanya....skrag ni dia suka mengikuti AF3 alah...yg ada mawi tu...tp dia bkn tunggu mawi dia tunggu lagu AF...apalagi...joget sakan lah dia....(tu yg buat aku ketawa tu...sambil aku update blog aku nie...huhuhuhu!!!!) Zasssss....layan....I follow :p

Tiada ulasan: